Skip to Content

Trećina platnih kartica koristi se za plaćanje svakog dana, a još 30 odsto njih barem jednom nedeljno – rezultati su najnovijeg MasterIndex Srbija istraživanja. Razlog za često korišćenje platnih kartica leži pre svega u jednostavnosti i praktičnosti koju ova platna metoda nosi, što je istaklo 33 odsto ispitanika, dok još 20 odsto njih ceni stalni pristup sredstvima na računu.

Godišnja studija o navikama i potrebama aktivnih korisnika platnih kartica koju kompanija Mastercard u Srbiji tradicionalno sprovodi od 2009. godine ističe da su debitne kartice i dalje kartični proizvod koji najveći broj ispitanika (94%) poseduje. One se najčešće koriste za kupovine u supermarketima (64%), malim komšijskim radnjama (49%), u prodavnicama odeće i obuće (47%), kao i za plaćanje mesečnih računa na šalterima i onlajn aplikacijama komunalnih preduzeća i telekoma (32%).

Svaki četvrti ispitanik je rekao da u novčaniku poseduje kreditnu karticu kojima se plaćanja najčešće obavljaju u prodavnicama nameštaja i tehnike (53%), u prodavnicama odeće i obuće (52%), u supermarketima (46%) i za plaćanje goriva na benzinskim pumpama (32%).

„O uzlaznom trendu bezgotovinskih plaćanja u Srbiji odlično svedoči podatak iz MasterIndex istraživanja o tome da ne samo da su standardna i beskontaktna kartična plaćanja prvi izbor čak i za iznose do 4.000 dinara, već da je to skoro duplo češći slučaj u odnosu na gotovinu, odnosno 65 prema 33 odsto odgovora ispitanika. Sve digitalniji stilovi života građana otvaraće put za dalju implementaciju bezgotovinskih rešenja, dok istovremeno, prioritet za javni i privatni sektor treba da bude širenje prihvatne mreže izvan gradskih centara i među netradicionalnim trgovcima“, izjavila je Jelena Ristić, direktorka kompanije Mastercard za tržišta Srbije, BiH i Crne Gore, i dodala da je odličan primer javno-privatne saradnje u ovom domenu - program Bolji način kroz koji će se u naredne tri godine terminalizovati 25.000 preduzetnika, MSP-ova i državnih institucija.

Kada su u pitanju lokacije na kojima bi želeli da plaćaju karticama, a da to trenutno nije moguće, osim kurirskih službi u trenutku dostave (29%) i trafika (32%), građani su istakli pijace (33%), a po prvi put od kako se sprovodi istraživanje na prvom mestu našle su se medicinske ustanove (35%).

Ispitujući šta je to što građane motiviše da plaćaju karticama, MasterIndex je pokazao da su to pre svega popusti (61%) i mogućnost da zaista plate karticom na bilo kojoj lokaciji (44%), a na listi su se našli i povrat novca (34%) i mogućnost podizanja gotovine prilikom plaćanja karticama (33%). Ova poslednja opcija, koju je kompanija Mastercard premijerno uvela na tržište Srbije 2019. godine dobija na popularnosti, a kako studija pokazuje oni koji je koriste, najčešće to rade u supermarketima (27%) i na benzinskim pumpama (16%).

Srbi najčešće biraju domaće veb šopove

MasterIndex pokazaju da se 82% ispitanika susrelo sa onlajn plaćanjima i kupovinom. Uglavnom se onlajn plaćanja obavljaju na mesečnom nivou (39%), dok 7% ispitanika praktikuje da plaća onlajn makar jednom nedeljno.

Skoro polovina onlajn kupaca (47%) plaća račune karticama, što na nivou tržišta predstavlja značajan faktor za edukaciju krajnjih korisnika i uključivanje novih građana u ecommerce vode. Pored plaćanja računa, ispitanici onlajn kupuju odeću (44%) i namirnice (20%), dok 17% njih koristi usluge servisa za dostavu.

Domaće veb prodavnice su češća šoping adresa od inostranih onlajn šopova (56% naspram 10% ispitanika), a 15% ispitanikanema preferencije. Nije zanemarljiv ni udeo koji u onlajn trgovini imaju društvene mreže, poput Instagrama i Fejsbuka, kao novi kanali prodaje kojima se okreće 12% ispitanika MasterIndex istraživanja.